SANTA MONICA COLLEGE

Har fått lite kommentarer om min flytt till USA där ni undrar lite olika saker om skolan, utbildningen och sådär så jag skall försöka förklara allt ni vill veta i detta inlägget!

 

Som ni vet så skall jag plugga på Santa Monica College i Kalifornien, jag skall läsa Fashion design and Merchandising som är en blandning av mode design och mode buissness kan man säga. Jag kommer att läsa kurser så som printmaking, fashion illustration, design, fashion buying osv. Det är väldigt blandat mellan de två ämnerna. Men jag kommer även att behöva läsa både matte, engelska och historia - det är något alla måste göra, det är alltså obligatoriskt!

Denna utbildningen är på 2 år så antingen kan man välja att sluta plugga då eller göra en tranfer till ett annat universitet i USA. Jag vill ha en bachelor degree så jag måste alltså läsa 4 år. Vilket universitet jag vill söka vidare till har jag inte helt klart för mig just nu utan det tar jag när tiden kommer! Men om man redan innan har en önskan om att gå på ett visst universitet så kan det vara bra att kolla upp om man behöver några speciella kurser innan så att man får med sig det!

 

Efter att jag har fått min Bachelor kommer jag att ha behörighet att arbeta som inköpare för ett modehus, mode designer, jobba i designteam, som stylist eller liknande. Eftersom utbildningen är väldigt bred så finns det många arbeten som du har möjligheten till efteråt, men man måste vara berädd att kämpa för dem!

Om man planerar att söka till ett college i USA rekomenderar jag er att använda er utan en organisation som hjälper er med ansökningen och allt runt omkring. Det är väldigt mycket papper som skall fyllas i och skickas hit och dit, det känns som om det aldrig riktigt tar slut!

 Hoppas ni har fått svar på era frågor och om det är något mer ni vill veta så är det bara att fråga på!


Kommentarer
Postat av: Ulrika Sandström

Hittade din blogg av en slump och jag söker till Santa Barbara City College nu till vintern inför hösten 2013 :) Denna blogg ska jag följa flitigt haha :)

2012-07-12 @ 21:33:59
URL: http://usandstrom.blogg.se
Postat av: Rose

En fråga, när du har pluggat klart... Kan du jobba överallt då eller bara i USA??
Eller fler frågor faktiskt:P!
Vilka betyg är det man ska söka med,de efter jullovet eller det allra sista? Och hur långt innan studenten borde man söka:)? När sökte du:)?
Tacksam för svar, och förlåt för alla frågor, men är nyfiken och längtar som satan till jag kan plugga på SMC :D :D

2012-07-12 @ 23:45:47
Postat av: Anna-Clara

Hej! En fråga bara, vilken organisation tog du hjälp av? jag blir så himla frustrerad och förvirrad av allt som man måste hålla reda på ;)

Svar: Svarat på din kommentar i ett inlägg på bloggen! :D
Emelie Bengtsson

2012-07-14 @ 12:23:23
URL: http://bewei.blogg.se
Postat av: Rose

En fråga till ^^... Hehe...
Kommer du stanna i Cali i 2 år, eller kommer du att åka hem under sommarlovet:)?

Svar: Svarat på din kommentar i ett inlägg på bloggen! :D
Emelie Bengtsson

2012-07-17 @ 20:43:53
Postat av: sophia

va måste alla oavsett va de läser även läsa matte, eng och historia? :( men vilken slags matte är det? matte A? tack

Svar: om du skall läsa ett program måste du läsa dem ämnerna men inte om du skall läsa enstaka kurser. Vilken matte du behöver läsa beror på vad du får för resultat på placement testen som man gör! :D
Emelie Bengtsson

2012-07-24 @ 21:53:05
Postat av: Hanna

Hej!
Jag har försökt skriva min ansökan till SMC på deras hemsida eftersom jag själv tycker att de är jobbigt atts skicka runt uppgifter till organisationer. Och min fråga är hur skrev du din ansökan till SMC? Skrev du det på deras hemsida?

Skulle vara mycket lättare om du skrev ditt svar till e-mail.
Kram Hanna J

Svar: Hej! jag åkte ju med Study Abroad så dem hjälpte mig med allt sånt. Men om jag inte minns fel så gjorde vi själva ansökan på skolans hemsida! Hoppas du får ordning på det! Kram Emelie
Emelie Bengtsson

2012-12-05 @ 22:14:34
Postat av: Josefin

Hej Emelie! Jag har tre frågor: När du var i L.A såg du eller träffade du några kändisar då? Och en annan fråga, är det svårt att komma in på den skolan måste man ha topp betyg? Och är det dyrt att hyra lägenhet där i L.A och är det dyrt att leva där nere med mat och transport och sånt? :) skulle vara tacksam för svar för tänkte söka när jag går ut :) kramar Josefin :)<3

2013-02-03 @ 21:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0