Q&A

 
Ålder: 19 år
 
Längd: 1.60 (kortis) !!
 
Random: Jag kommer och är uppväxt i fina Göteborg och har alltså flyttat hit till LA för att studera Fashion Merchandising på Santa Monica College. Om jag skulle beskriva mig själv med tre ord skulle det vara glad, omtänksam och målinriktad. Jag vet jag vill och är berädd att kämpa för att ta mig dit jag vill! Jag tycker det är viktigt att man sätter upp mål för sig själv och självklart måste man göra fel och lära sig av sina misstag innan man kan leva det liv man vill och förtjänar! Jag älskar att spendera min fritid med mina vänner och det är nu när man är flera 1000 mil bort som man faktiskt inser hur mycket dem betyder och hur mycket man saknar dem. Men som tur är åker jag hem till jul så då får jag träffa alla mina fina igen! :D
 
 
College, SMC: Jag pluggar som sagt på Santa Monica College och jag kan inte säga något annat än att jag älskar skolan. Den är precis lika amerikansk som man ser på alla filmer, det finns de typiska grupperna av människor, en stor cafeteria, fotbollslag, simlag, osv och ja det finns en club för precis ALLT! 

På College så väljer sina kurser själv. Men man måste ändå välja dem med omsorg om man har ett major som jag (fashion). Man bygger ju upp en utbildning och eftersom jag senare vill göra en transfer så måste jag välja kurser som jag kan tillgodo räkna mig sedan. Man kan ha classes varje dag på veckan, alltså mån-söndag inte bara på veckodagarna. Det finns både kvälls och dagsklasser och denna terminen har jag lyckats få ganska så många kvällskurser. Ett exempel är min fashion 3 som är 6 timmar lång(!!!!!) och håller på mellan 2.30 pm-8.30 pm. Jag har faktiskt ingen aning om hur länge skolan är öppen men jag skulle gissa på att den stänger vid 10 alla dagar! Bilder får man självklart ta inne på skolans område men inte inne i lektionssalarna skulle jag gissa på! Jag skall försöka ta lite mer bilder på Campus så ni kan få se! :D
 
 
Lektionerna: Både lärarna och lektionerna är helt annorlunda än i Sverige, på ett bra sätt tycker jag dock! Allt är väldigt mycket mer strikt än i Sverige och det finns lite mer regler som man måste tänka på. I Sverige är det inte hela världen om man skulle lämna in ett arbete sent eller komma för sent till lektionen men här är det ett absolut NO NO! Kommer man inte till klassen i rätt tid med alla saker man skall ha med sig kan läraren droppa dig från klassen vilket man inte vill då man har betalat för sin klass! Men jag måste dock säga att jag tycker detta är ett bra system, det är fair och det får en att bli väldigt studiemotiverad. Det är ganska så mycket jobb som man måste göra hemma men hur mycket plugg man får beror väldigt mycket på läraren och kursen!
 
Lägenheten: Jag bor tillsammans med två tjejer, Anna och Pauline i en 2bed/2bath apartment i West Hollywood. Vi trivs jättebra och hade verkligen tur med vår längenhet. Den ligger på top floor med utsikt över hela LA och man kan till och med se Hollywood skylten från mitt sovrumsfönster! Lägenheten är väldigt stor, vi har nästan lite problem att fylla den eftersom vi inte har så mycket möbler än! Vi hittade lägenheten genom en blogg, det var en tjej som hade tipsat om vårt område, Park La Brea. 
 
Vi bor ganska så långt från skolan, det tar ca 15-20 min med bil och ca 1,5 timma med buss så lite långt är det men det är det värt för oss eftersom vi har en så fin lägenhet och mitt i stan!

USA/Kalifornien: Jag älskar USA, alla är så trevliga och öppna och amerikaner är verkligen inte rädda för att helt plötsligt gå upp till dig och börja prata, något som kanske inte händer så ofta i Sverige! haha när det kommer till utseendet av Svenska och Amerikanska killar så måste jag ändå säga att Svenskarna toppar min lista! Men det finns absolut snygga amerikaner, många har Brody Jenner stilen (BIG LIKE)!!

Det är väldigt varm här i Cali just nu, men det är ju som sagt mitt i sommaren! Det är väldigt varmt men gillar man sol och värme så skall man absolut vara här! Det som är skönt är att det är varmt men inte fuktig värme så man dör inte när man går utanför dörren! Det blir lite kallare på kvällarna så jeans kan man absolut ha på sig, inga problem!

Att jobba här i USA får man inte göra när man är här på student visum så just nu går jag bara i skolan när jag är här! :D I framtiden vill jag arbeta som inköpare för något modehus, det skulle vara min dröm! Stylist vid sidan om skulle vara ett stort plus!

Party: Man måste vara 21 för att gå ut här i USA och eftersom vi inte är det så har vi inte varit ute än! Hemmafester finns det gott om så vi småttingar får hänga där så länge! 

 

Opps, det blev ett millångt inlägg men hoppas ni fått svar på era frågor! Cred till er som orkar läsa! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0