FASHION STUDENT - SANTA MONICA COLLEGE

Många har undrat och frågat lite frågor om skolan och sådär och vad jag egentligen skall plugga här borta i staterna så jag tänkte visa er det nu innan skolan drar igång om en vecka!
 
Som dem flesta vet så skall jag studera Fashion Merchandising vilket med ett enklare ord är Fashion Business. En linje där modevärlden möter business helt enkelt. Mitt mål med min utbildning är att en dag kunna jobba som inköpare för ett modehus, det skulle verkligen vara min dröm och jag är berädd på att göra nästan vad som helst för att ta mig dit. För mig var det viktigt att åka hit med ett mål och en framtidsplan. Jag är ändå här för att studera och för att få en otrolig upplevelse och då skall jag verkligen göra allt jag kan för att det skall bli så bra resultat som möjligt!
 
 
Det är alltid lite svårt att få dem kurserna som man vill ha när man börjar sin första termin på college, just för att dem som redan går på skolan har förtur till klasserna. Men som tur vad har jag lyckats få 3 fashion kurser, en engelska kurs och en general education klass som alla var tvugna att ta. Även om jag var ute i väldigt god tid med min ansökan och sådär (blev antagen i februari) så var det absolut ingenting som gav mig förtur utan jag fick kämpa för min klasser och det finns dem som fortfarande försöker få klasser nu en vecka innan skolstart. Men med lite tur och envishet så brukar det med klasserna fixa sig ganska så bra! :D
 
För att ni skall få en lite bättre bild av vad kurserna egentligen innebär så får ni en liten beskrivning här nedan:
 
FASHION 1: This course is designed to serve both students of fashion design and fashion
merchandising in preparing them to become familiar with the nature of fashion
design and its components and to understand how environmental factors influence
the style, color, texture, and design of garments. Fashion materials, theories
of fashion adoption, sources of design inspiration, and manufacturing a garment
will be discussed.
 
FASHION 2:This course is an exploration of color theory and elements of design with
emphasis on the expertise of color mixing and creative color combinations.
Theory is applied to textile, fashion design, and fashion merchandising.
 
FASHION 3: This course is an introduction to basic sewing techniques of costume and
manufacturing apparel and provides familiarization with the tools used in the
fashion industry. Development of fundamental skills and terminology of clothing
construction. Emphasis is on interrelationship of fabric, fiber, design and
construction techniques. This course is required of all Fashion Design and
Merchandising majors.
 
ENGLISH 1: This introductory course in rhetoric emphasizes clear, effective written
communication and preparation of the research paper.
 
Så dessa kurser är vad jag kommer att underhålla mig själv med dem närmsta 4 månaderna, skall bli hur kul som helst att äntligen få börja studera det som jag så länge drömt om!
 
Hoppas ni fått en lite bättre bild av allt och är det något mer ni skulle vilja veta så let me know! :D

Kommentarer
Postat av: Miriam

Va kul! Jag ska också läsa Fashion1 :) Då kanske vi ses!

2012-08-21 @ 08:28:01
URL: http://www.californieadreaming.devote.se
Postat av: judith grahn

åh jag vill så gärna också studera mode utomlands men jag undrar: är det inte super dyrt? fick du isf något studiebidrag eller liknande? :)

2012-10-01 @ 08:52:03
URL: http://grahns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0